Wyważanie kół jest czynnością niezmiernie ważną, gdyż złe przeprowadzenie tej czynności może mieć negatywne skutki na drodze. Felgi wraz z założonymi na nie oponami stanowią bardzo ważny element pojazdu. Ich stan wpływa na bezpieczeństwo Twoje i osób z Tobą podróżujących oraz komfort jazdy. Wyważenie koła to nic innego, jak takie założenie opony na felgę, by masa koła równomiernie się rozkładała, to znaczy, by środek ciężkości koła był w punkcie jego mocowania z osią pojazdu. Do prawidłowego przeprowadzenia tej operacji używane są specjalne ciężarki do wyważania kół. Procedura wyważania musi być przeprowadzona bardzo dokładnie, gdyż nawet niewielkie różnice w rozkładzie masy koła mogą mieć opłakane skutki. Dlatego warto byś powierzył tę czynność specjalistom wulkanizatorom. O tym, dlaczego ważne jest precyzyjne wyważanie i o innych zagadnieniach z tym związanych dowiesz się z artykułu.
Źle wyważone koło – jak rozpoznać?
Efekty nieprawidłowego wyważenia kół możesz odczuć przy jeździe z dużą prędkością. Przy ok. 120 km/h odczuwalne są na kierownicy drgania przednich kół. Innymi objawami są również drgania karoserii oraz uślizg tylnej części auta podczas dynamicznego pokonywania ostrych zakrętów. Niewłaściwe wyważenie kół ma skutek również w nierównomiernym zużywaniu bieżnika. Możesz wtedy zaobserwować wtarcia w miejscach, w których jest odchylenie masy od środka ciężkości. W niektórych przypadkach może dojść do niebezpiecznego odsłonięcia drutówki opony. Nieprawidłowe wyważenie koła usłyszysz też jako nierównomierny dźwięk dochodzący od strony kół podczas jazdy.
Niewłaściwie wyważone koła – przyczyny
Specjaliści określili dwie największe przyczyny złego wyważenia kół. Pierwszą z nich jest struktura opony. Określane jest to mianem ciężkich i lekkich miejsc opony. Nawet niewielkie różnice powodują złe toczenie się opony po jezdni. Ten typ określany jest statycznym brakiem wyważenia. Dynamiczny brak wyważenia występuje wtedy, gdy rozkład masy zmienia się wskutek obrotu koła. W tym przypadku koło zachowuje się w niewłaściwy sposób oraz tak, jak w poprzednim przypadku podskakuje na nawierzchni. Efekty takiego zachowania koła z pewnością poczujesz na kierownicy.
Złe wyważenie kół powoduje ich bicia radialne lub poprzeczne. Bicie radialne spowodowane jest wynikiem nierównomiernego lub niewłaściwego drucianego oplotu opony na obręczy. W tym wypadku często zdarza się, że nie da się wyważyć koła i konieczne będzie byś wymienił opony. Bicie poprzeczne zaobserwować możesz, gdy w obracającym kole pojawiają się boczne wychylenia.
Niewyważenie powstające w czasie eksploatacji
Taka sytuacja może nastąpić, gdy często jeździsz po złej jakości drogach. Trafienie w dziurę w jezdni przy dużej prędkości może spowodować takie skutki. Dodatkowo podczas owego zdarzenia drogowego możesz uszkodzić elementy zawieszenia oraz felgi. Najechanie na wyrwę prowadzi z reguły do zmiany środka ciężkości oraz masy wokół osi obrotu. Jeżeli coś takiego Ci się przydarzy, mogą pojawić się obawy związane z niesprawnością opon. Specjaliści zalecają kontrolę wyważenia po każdym takim najechaniu.
Konsekwencja jazdy z niewyważonymi kołami
Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna nieprawidłowego wyważenia kół, skutki jazdy w takiej sytuacji będą niosły dalsze konsekwencje. Drgania kierownicy i karoserii to najmniejszy problem. Autem może rzucać na boki podczas jazdy i hamowania. Dodatkowo pojazd może z opóźnieniem reagować na Twoje ruchy kierownicą. Zatem ważne, żeby zdawać sobie sprawę, że jazda na źle wyważonych kołach jest niebezpieczna, ale również powoduje szybsze zużycie opon i elementów zawieszenia. Auto takie źle zachowuje się w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Specjaliści określają, że niewielkie niewyważenie (do 5 gram na koło) nie dyskwalifikuje eksploatacji koła. Różnica jednak nie może być większa.
Kiedy wyważamy koła?
Przede wszystkim wyważanie musisz wykonać przy każdym zdjęciu opony z felgi. Zadaniem tym powinien zająć się Twój wulkanizator przy sezonowej zmianie opon. Nawet w przypadku, gdy masz dwa komplety felg z oponami, to powinieneś wykonywać ten zabieg. Koło podczas jazdy traci wyważenie w wyniku najeżdżania na nierówności oraz przy nierównomiernym ścieraniu opony, na przykład, gdy ostro hamujesz awaryjnie. Fachowcy zalecają kontrolę wyważenia, co każde przejechane 10 do 15 tysięcy kilometrów. Tym sposobem zapewniasz sobie bezpieczeństwo podróżowania oraz dajesz większą żywotność elementom zawieszenia.
Podsumowanie
Koła i zawieszenie to elementy w dużym stopniu wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Niewyważenie kół zagraża Twojemu bezpieczeństwu i komfortowi jazdy, ale też pogarsza stan techniczny zawieszenia oraz trwałość tych elementów. Z tego powodu pamiętaj o kontroli wyważenia, co wskazaną przez fachowców przejechaną liczbę kilometrów albo przy każdej sezonowej zmianie opon.